biografia

Nie idź tam, gdzie może prowadzić ścieżka, zamiast tego idź tam, gdzie nie ma ścieżki i zostaw za sobą ślad.
– Ralph Waldo Emerson

DOROTA WÓJCIKsopran

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu Haliny Romanowskiej.
Była laureatką wielu konkursów wokalnych takich jak:

– konkurs A. Didura w Bytomiu – III nagroda i 6 nagród specjalnych

– konkurs im J. Kiepury w Krynicy, Europejski Festiwal Operowy im. Jana Kiepury

– Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki,

– wyróżnienie i roczne stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki

– Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura – III nagroda i 6 nagród specjalnych: m in. nagroda za najlepsze wykonanie arii włoskiej (aria Desdemony z op. Otello G.Verdiego),

– Nagroda specjalna Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w postaci nagrań archiwalnych,
– Nagroda Agencji Artystycznej „Silesia” i Krajowego Biura Koncertowego,

– Nagroda Specjalna Zarządu Głównego Polskich Artystów Muzyków,

– II nagroda na konkursie Muzyki Kameralnej w Akademii Muzycznej w Łodzi,

Ukończyła Mistrzowskie Kursy Wokalne prowadzone przez Maestrę Teresę Żylis-Garę.

Od początku swojej kariery artystycznej jest związana z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie stworzyła swoje największe kreacje wokalno-aktorskie.

Jeszcze jako studentka zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partia Micaeli w „Carmen”- G. Bizeta. Partie te zaśpiewała jeszcze w kilku realizacjach tej opery w kraju i za granicą: Holandia, Belgia, Francja, Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Ameryka Pd.

Z ważniejszych wydarzeń to – ADINA w Napoju Miłosnym – G. Donizettiego /spektakl otrzymał Złotą Maskę Dziennikarzy – jako wydarzenie sezonu/

ANTONIA – w „Opowieściach Hoffmana” – Offenbacha. Za tę rolę nagrodzona Złotą Maską dziennikarzy za najlepszą kreację wokalno-aktorską w sezonie 2007/2008.

Partią TATIANY z „Eugeniusza Oniegina” – P. Czajkowskiego – obchodziła na scenie Teatru Wielkiego w ŁODZI – JUBILEUSZ 25-LECIA PRACY ARTYSTYCZNEJ.

Nagrała wokalizę „AVE MARIA” A.Krauze do filmu dokumentalnego poświeconego Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu.

Wykonuje również repertuar operetkowy, pieśniarski i oratoryjny:

Requiem – W. A. MOZARTA, G.VERDIEGO, A. DVORAKA; Stworzenie Świata G. F. HAENDLA; Missa Solemnis, Msza C-Dur, 9. Symfonia – L. van Beethovena, Stabat Mater – PERGOLESIEGO, ROSSINIEGO; Messa di Gloria e Credo – G. DONIZETTIEGO, Carmina Burana – C. Orfa, Magnificat – G. Ruttera, Requiem – C. M. WEBERA.

W swojej wieloletniej pracy współpracowała i współpracuje z wybitnymi DYRYGENTAMI: K.KORD, A. WIT, A.WICHEREK, T.KOZŁOWSKI, T.WOJCIECHOWSKI, A. STRASZYŃSKI, W. MICHNIEWSKI, Ł. BOROWICZ, J. BERGMAN … i in.

oraz z REŻYSERAMI: M. PRUSEM, A. HANUSZKIEWICZEM, L. ADAMIKIEM, A. FREYEREM, M. ZNANIECKIM, W. ZAWODZIŃSKIM, E. GOTTSCHALKIEM, G. MADIA.

Bierze udział w wielu wydarzeniach artystycznych m in: na zaproszenie TERESY ŻYLIS-GARA wystąpiła we wspólnym z Nią koncercie w Monaco, którego Gościem Honorowym był Książę Albert.

Artystka wiele koncertuje, występowała gościnnie w takich teatrach operowych jak: Opera Narodowa, Opera Wrocławska, Opera Krakowska, Opera w Białymstoku, Teatr Wielki w Poznaniu, Opera Bałtycka.

Odbyła wiele tournee zagranicznych z operami: Carmen, Traviata, Napój Miłosny, Czarodziejski Flet, Rigoletto, Wesele Figara – otrzymując zawsze dobre recenzje.

Od 2007r. jest pedagogiem śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi.

W 2008 i 20015 roku – Za całokształt osiągnięć artystycznych, a także pracę pedagogiczną – dwukrotnie otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego

W 2012r. w uznaniu zasług artystycznych – otrzymała Nagrodę ZASPu, Ministra Kultury i Sztuki – Order-Zasłużony dla Kultury Polskiej

W 2017r. otrzymuje stopień Doktora SZTUKI MUZYCZNEJ w dyscyplinie artystycznej: wokalistyka.

W 2018 – Odznaczona przez Ministra Kultury i Sztuki – Brązowym Krzyżem „Gloria Artis”–zasłużony dla kultury polskiej